Maturitní obor Požární ochrana
O oboru Požární ochrana
Čtyřletý maturitní obor zakončený maturitní zkouškou.
Studijní obor Požární ochrana připravuje žáky pro výkon středních řídících a technických funkcí v HZS ČR, v oblasti požární prevence a pro výkon funkcí v rámci státního požárního dozoru. Absolventi mohou rovněž vykonávat technické funkce zaměřené na požární ochranu a na úsek krizového řízení a ochrany obyvatelstva jak u právních osob, tak u fyzických podnikajících osob.
Přijímací zkoušky:
Informace naleznete v sekci Informace o studiu - Přijímací řízení
Další požadavky:
- Potvrzení lékaře o zdravotní způsobilosti studovat obor požární ochrana (zvýšená fyzická zátěž)
- Odpovídající fyzické předpoklady
- Sportovní aktivity
- Psychická odolnost.
Některé charakteristiky studia:
- Rozšířená výuka tělesné výchovy:
tři hodiny týdně + fyzická příprava ke splnění testů HZS (dvě hodiny týdně) požární sport, TFA a další sportovní aktivity s využitím velmi dobrého vybavení naší školy. - Povinné sportovní kurzy během studia:
- ročník - plavání
- ročník - sebeobrana a zimní výcvikový kurz (sjezdové lyžování, snowboarding, běžecké lyžování)
- ročník - letní výcvikový kurz (cyklistika, míčové hry, kanoistika, turistika)
- ročník - atletika (fyzická příprava k testům tělesné zdatnosti pro HZS)
- Řidičský průkaz skupiny B, C:
ve 3. a 4. ročníku (žáci hradí pouze závěrečný test) - Odborný výcvik a praxe:
V 1. a 2. ročníku - odborný výcvik jeden den v týdnu (kovo výcvik a instalace, elektro, dopravní prostředky, konstrukce staveb)
Ve 2. ročníku dva týdny odborné praxe
Ve 3. ročníku dva týdny odborné praxe u HZS
Ve 4. ročníku - celoroční příprava k výkonu povolání - Cizí jazyky:
dva povinné cizí jazyky – AJ (1.- 4. ročník), NJ (3. a 4. ročník), (konverzace v AJ s rodilým mluvčím) - Výuka:
odborná příprava v teoretickém i praktickém vyučování je realizována v úzké spolupráci s HZS ČR odborná způsobilost dle § 11 zák. 133/1985 Sb. – Technik požární ochrany
Oblasti, kde se naši žáci uplatní:
- HZS ČR
- Policie ČR
- Zdravotnická záchranná služba
- Horská služba
- Odbory Krizového řízení a Ochrana obyvatelstva na městských a obecních úřadech
- Armáda ČR
- Městská policie
Obor Požární ochrana na naší škole doporučují:
mjr. Ing et Ing. Adam Vondra – velitel stanice HZS Semily
npor. Ing. Lenka Kratochvílová – operační důstojník KOPIS HZS Libereckého kraje
Kateřina Slavíková - starostka ČMS OSH Semily
Ing. Jiřina Brychcí - starostka OSH ČMS Jablonec nad Nisou
Fotky a videa
Další videa naleznete na našem YouTube kanálu.
Další fotografie naleznete na adrese: Střední škola Semily | Zonerama.com
Obsah výuky
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů | Počet týdenních vyučovacích hodin | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník | Celkem | ||||
Všeobecně vzdělávací předměty | 20 | 17 | 18 | 20 | 75 | |||
Český jazyk a literatura | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | |||
Anglický jazyk | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | |||
Německý jazyk | 0 | 0 | 2 | 3 | 5 | |||
Občanská nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | |||
Dějepis | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |||
Matematika | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | |||
Fyzika | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 | |||
Chemie | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |||
Biologie a ekologie | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |||
Tělesná výchova | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | |||
Informační a komunikační technologie | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | |||
Ekonomika | 0 | 0 | 1 | 2 | 3 | |||
Odborné předměty | 12 | 16 | 15 | 11 | 54 | |||
Zjišťování mimořádných událostí | 0 | 1 | 2 | 2 | 5 | |||
Organizace a řízení požární ochrany | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | |||
Ochrana obyvatelstva | 0,5 | 0 | 0 | 0 | 0,5 | |||
Zdravotnická příprava | 1 | 2 | 0 | 0 | 3 | |||
Krizové řízení | 0,5 | 0 | 0 | 0 | 0,5 | |||
Požární prevence ve stavebnictví | 1 | 2 | 2 | 2 | 7 | |||
Požární prevence technologických zařízení | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | |||
Požární prevence elektrických zařízení | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | |||
Zjišťování příčin vzniku požáru | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |||
Speciální chemie | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | |||
Technické prostředky požární ochrany | 2 | 1 | 2 | 2 | 7 | |||
Technický výcvik | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 | |||
Technické materiály | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 | |||
Technická dokumentace | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 | |||
Technologie oprav | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | |||
Řízení motorových vozidel | 0 | 0 | 3 | 0 | 3 | |||
Praktické vyučování | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | |||
Počet hodin celkem | 32 | 33 | 33 | 31 | 129 |
Zdolávání mimořádných událostí
Cílem obsahového okruhu je vytvořit u žáků taktické návyky potřebné pro správné rozhodování při zásazích jednotek požární ochrany, určování nejvhodnějšího druhu zásahové činnosti, technických prostředků a hasebních látek. Obsah předmětu zjišťování mimořádných událostí vychází ze základních principů taktiky zásahů jednotek požární ochrany, mezi kterými zaujímá přední místo ochrana osob, zvířat a majetku a zároveň u žáků formuje postoj k zodpovědnosti za sebe, zachraňované osoby a činnost celého kolektivu. Vzhledem k rizikovosti práce jednotek požární ochrany, jsou žáci seznamováni s jednotlivými druhy nebezpečí, které se mohou vyskytovat na místě zásahu. Funkce vyučovacího předmětu spočívá v poznání zákonitostí rozvoje požárů a jevů doprovázejících požár, ve znalosti nejdůležitějších způsobů řízení a provádění prací při zdolávání požárů. Důraz je kladen také na základní znalosti taktických možností jednotek požární ochrany a metod požárně taktické přípravy.
Organizace a řízení požární ochrany
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům odborné znalosti a dovednosti a vypěstovat návyky potřebné pro výkon služby v jednotkách požární ochrany, při plnění úkolů speciálních služeb v jednotkách požární ochrany, v oblasti požární prevence a v oblasti ochrany obyvatelstva. Žáci získávají vědomosti a dovednosti v oblastech právních norem upravujících činnosti v gesci Hasičského záchranného sboru ČR, pro plnění standardních úkolů stanovených jednotkám požární ochrany a provádění činností stanovených vnitřními předpisy Hasičského záchranného sboru ČR. Získávají vědomosti o zásazích při živelních pohromách, haváriích vozidel apod. Žáci jsou vedeni k fyzické zdatnosti a psychické odolnosti.
Ochrana obyvalelstva
Předmět ochrana obyvatelstva je tvořen pěti bloky. V prvních dvou blocích je kladen důraz na způsoby varování a vyrozumění a činnosti obyvatelstva další bloky jsou zaměřeny na seznámení žáků s legislativními předpisy v oblasti ochrany obyvatelstva. Poslední blok je zaměřen na preventivně výchovnou činnost příslušníků HZS ČR.
Zdravotnická příprava
V předmětu Zdravotnická příprava získají žáci teoretické a praktické dovednosti pro poskytování účinné první pomoci při poraněních, která ohrožují život, ale také v méně závažných případech zranění. Žáci získají teoretické vědomosti nezbytné pro pochopení fyziologického stavu i patologických příznaků, praktické zásady při ošetřování nebo rozhodnost a znalost postupů první pomoci. Získané vědomosti a dovednosti umožní v daných modelových, později skutečných situacích, správnou orientaci a správné postupy při poskytování první pomoci.
Krizové řízení
Předmět je tvořen dvěma bloky, které jsou na sebe navázány tak, aby studující získal úvodní informace o krizovém managementu v České republice, uměl si vytvořit představu o začlenění krizového řízení v České republice do kontextu evropské bezpečnostní a obranné politiky a byl seznámen s krizovou legislativou a systémem krizového plánování v ČR.
Požární prevence ve stavebnictví
Vyučovací předmět Požární prevence ve stavebnictví vede žáky k rozvíjení analytického myšlení, k aktivnímu a samostatnému řešení úloh a problémů a učí je řešit praktické úkoly. Učivo obsahuje základy stavebního kreslení, teorii z oblasti stavitelství, materiálů a praktické výpočty z oblasti požární bezpečnosti staveb a požárně bezpečnostní řešení. Úspěšné absolvování celého bloku odborných předmětů zaměřených na prevenci a bezpečnost staveb je podmínkou získání odborné způsobilosti podle § 11 zákona o požární ochraně.
Požární prevence technologických zařízení
Předmět je vyučován ve třetím ročníku studia. Jde o odborný předmět navazující na speciální chemii v druhém ročníku a doplňující komplex předmětů bloku požární prevence. Hlavním cílem předmětu je poskytnout žákům ucelený soubor poznatků o příčinách havárií zařízení, zdrojích zapálení vyskytujících se v technologických procesech a ochrana proti nim.
Požární prevence elektrických zařízení
Předmět je vyučován ve čtvrtém ročníku studia. Připravuje žáky k tomu, aby byli schopni pracovat s měřicí technikou a orientovali se v oblasti požární prevence při používání elektrických zařízení v praxi.
Zjišťování příčin požárů
Vyučovací předmět zjišťování příčin požárů seznamuje se způsobem odhalování příčin požárů a se způsobem evidování a vyhodnocování jevů doprovázejících požár. Zahrnuje rovněž statistiku požárů, která na tuto problematiku navazuje. Cílem předmětu Zjišťování příčin požárů je poskytnout žákům ucelený přehled o zásadních úkolech Hasičského záchranného sboru ČR na tomto úseku, seznámit je s metodikou zjišťování příčin požárů, se systémem základních poznatků potřebných k objektivnímu stanovení příčiny vzniku požáru, se zpracováním a využitím statistiky požárů při plánování protipožárních opatření. Úkolem předmětu je rovněž seznámit žáky se základními zásadami českého trestního práva a hlavními úkoly státních orgánů činných v trestním řízení a v boji proti porušování zákonů. Přesné stanovení příčin požárů a podmínek vedoucích k jejich vzniku včetně podrobné analýzy těchto jevů jsou základní předpoklady pro předcházení požárům. Konkrétní a objektivní údaje o podmínkách a příčinách vzniku požárů se pak využívají v oblasti plánování protipožárních opatření, tvorbě norem, vědecké činnosti i v oblasti represivní požární ochrany. Vyučovací předmět zjišťování příčin požárů je rozdělen do dvou částí. V první části je výuka zaměřena na metodiku zjišťování příčin požárů. V této části jsou žáci seznámeni se základními úkoly při zjišťování příčin na místě mimořádné události, se způsobem ohledání požářiště, se stanovením a prověrkou verzí, se způsobem šetření nejčastějších příčin vzniku požárů. Ve druhé části je výuka zaměřena na statistiku požárů a její cíle včetně praktického využití.
Speciální chemie
Cílem vzdělávání ve vyučování předmětu speciální chemie je seznámit žáky se základními pojmy a jevy v oblasti hoření a poskytnout jim soubor poznatků o chemických látkách, jevech, zákonitostech v oblasti požární ochrany. Studium se zaměřuje na vlastnosti požárně nebezpečných látek, na jejich chování v případě požáru a možnosti snížení požárního nebezpečí. Do předmětu jsou zařazeny i hasící účinky a vlastnosti nedůležitějších hasících látek.
Technické prostředky požární ochrany
Předmět technické prostředky požární ochrany ve spojení s předmětem technický výcvik podává žákům teoretický a praktický základ pro výkon represivní činnosti v požární ochraně. Důraz je kladen především na zvládnutí činnosti strojní služby související s provozem a údržbou strojů a techniky používané v požární ochraně. Žáci jsou seznámeni s technickými prostředky běžně používanými nejen při likvidaci požárů, ale také při zdolávání následků havárií v dopravě a průmyslu, při živelních pohromách, při záchraně osob v kritických situacích a při řadě dalších činností. Získají představu o efektivním a bezpečném využívání možností, které používané technické prostředky skýtají tak, aby nedocházelo k přeceňování možností u různých druhů techniky, ale současně aby tato technika byla optimálně udržována a ošetřována. Funkce vyučovacího předmětu spočívá ve vytváření základních znalostí a návyků při používání správného názvosloví technických prostředků, znalosti charakteristik a účelu jednotlivých technických prostředků, jejich provozních parametrů, předepsaného zkoušení, ošetřování, životnosti rozsahu předepsané a dovolené údržby a oprav z hlediska bezpečnosti práce a bezpečnosti při zásahu, znalost v oblasti používání a podmínek správného nasazení věcných prostředků požární ochrany, technických prostředků a mobilní požární techniky. U vybraných technických prostředků pak znalost specifik jejich nasazení u zásahu. Při praktických činnostech používají žáci osobní výzbroj a výstroj požární ochrany, stanovené prostředky požární ochrany a udržují je v dobrém technickém stavu. Jsou vedeni k dodržování zásad bezpečné práce, k prevenci před úrazy, hašení požárů vhodnými hasebními prostředky a k ekologickému jednání.
Technický výcvik
Předmět technický výcvik v požární ochraně poskytuje žákům potřebné praktické návyky při používání technických prostředků požární ochrany, se kterými se teoreticky seznámili v předmětu technické prostředky. V praktické části technického výcviku si žáci osvojí základní dovednosti nezbytné pro optimální využití technických prostředků za všech situací, které mohou při skutečném zásahu nastat. Žáci se naučí pracovat v organizovaných skupinách a znát povinnosti, které vyplývají z funkčního zařazení každého jednotlivce v požárním družstvu. Předmět technický výcvik v požární ochraně úzce navazuje na předmět technické prostředky požární ochrany, ve kterém si žáci osvojili takticko-technická data technických prostředků a v technickém výcviku se s nimi naučí pracovat. Funkce vyučovacího předmětu spočívá ve vytváření a upevňování základních znalostí při používání nejběžnějších technických prostředků v praxi a plnění povinnosti jednotlivých členů družstva při provádění všech druhů úkolů.
Technické materiály
Vyučovací předmět technické materiály poskytuje žákům vědomosti o strojírenských materiálech, o jejich zpracování v polotovary a o způsobech přeměny polotovarů ve výrobky. Tyto vědomosti jsou součástí širokého odborného základu každého středoškolsky odborně vzdělaného technika. Učivo předmětu umožňuje žákům získat přehled o materiálech používaných ve strojírenství, zejména o jejich vlastnostech, zkoušení a označování, přehled o zpracovatelnosti strojírenských materiálů a jejich použití, přehled o nejdůležitějších hutních polotovarech a o jednotlivých technologiích zpracování polotovarů na strojírenské výrobky. Získané vědomosti umožní žákům určit druh materiálu podle jeho označení v technické dokumentaci, podle jeho vzhledu, fyzikálních a technologických vlastností a respektovat tyto vlastnosti při jeho zpracování, a rovněž i vlastnosti materiálů, které působí na lidský organizmus, hodnotit výsledky jednoduchých dílenských technologických zkoušek, vyhledávat v dílenských tabulkách , případně v jiné odborné literatuře údaje potřebné pro zpracování běžných strojírenských materiálů a orientačně volit pro jednoduché strojní součásti výchozí polotovary a určit sled technologických operací pro zpracování polotovaru na hotový výrobek.
Technická dokumentace
Učivo předmětu technická dokumentace rozvíjí u žáků technické myšlení a vytváří předpoklady pro ucelené chápání učiva ostatních odborných předmětů a odborného výcviku. Žáci se seznamují se způsoby technického zobrazování, poznávají jednoduchých strojní součásti, učí se techniku jejich zobrazování a popisování. Učí se číst strojnické výkresy a schémata a graficky se vyjadřovat. Taktéž se orientuje ve výkresové dokumentaci staveb, čte stavební výkresy – situační, půdorysy, řezy, výkresy TZB (instalace jako elektro atd.). Předmět vede žáky k přesné a svědomité práci a pomáhá vytvářet prostorovou představivost. Cílem předmětu je dorozumět se v technické praxi pomocí grafických zobrazovacích prostředků, orientovat se ve výkresech a schématech.
Technologie oprav
Tematický okruh technologie oprav poskytuje studentům základní vědomosti o konstrukci, údržbě a opravách motorových vozidel a technických zařízení používaných jednotkami požární ochrany. Získané znalosti jsou součástí základu nezbytného pro zařazení absolventů u Hasičského záchranného sboru. Obsahem okruhu je plánování, realizace a kontrola procesů údržby a oprav v oblasti mobilní techniky používané u Hasičského záchranného sboru, zejména pak podvozků vozidel, motorové části, převodovek, palivových, mazacích, chladicích, pneumatických hydraulických a elektronických částí mobilní techniky.
Řízení motorových vozidel
Cílem předmětu získání znalostí a dovedností nutných pro získání oprávnění k řízení motorových vozidel skupiny B a C. V úvodu se studenti seznámí se základními vlastnostmi motorových vozidel, jejich technickými parametry a pravidly obsluhy a údržby. Další část je věnována Zákonu o provozu na silničních komunikacích včetně povinností řidičů i dalších účastníků silničního provozu. Další blok je věnován vlivu technického stavu vozidla na bezpečnost jízdy, zásadám bezpečného provozu a podmínkám údržby motorových vozidel. Pozornost je rovněž věnována poskytování první pomoci účastníkům dopravních nehod včetně poučení o důsledcích plynoucích z neposkytnutí první pomoci.
Odborný výcvik
Cílem obsahového okruhu je poskytnout žákům odborné znalosti a dovednosti tak, aby získali pracovní návyky potřebné pro práci v HZS.